Ga naar de inhoud

27/06/2025 - De producten en diensten onder de 'European Accessibility Act'

 

Morgen wordt een belangrijke dag voor de toegankelijkheid: een reeks producten en diensten zullen moeten voldoen aan de vereisten van de richtlijn 'European Accessibility Act' (EAA): ze zullen toegankelijk moeten zijn voor personen met een handicap. Het Belgian Disability Forum vzw (BDF) juicht dit toe, maar wijst ook op een aantal tekortkomingen.

 

Producten en diensten die toegankelijk moeten zijn vanaf 28 juni 2025

Welke producten en diensten moeten voldoen aan de vereisten van de EAA-richtlijn op 28/06/2025?

  • Producten :
    • Computerapparatuur voor consumenten (computers, tablets, laptops) en besturingssystemen
    • Betaalterminals
    • Zelfbedieningsterminals gekoppeld aan de diensten die onder de richtlijn vallen (geldautomaten, ticketautomaten en interactieve zelfbedieningsterminals die informatie verstrekken)
    • Consumentenapparatuur met interactieve computerfuncties gebruikt voor elektronische communicatiediensten (smartphones, tablets waarmee men kan bellen)
    • Consumentenapparatuur met interactieve computerfuncties gebruikt om toegang te krijgen tot audiovisuele mediadiensten (smart-tv's, met inbegrip van digitale tv-diensten)
    • Elektronische lezers (e-readers)
  • Diensten :
    • Elektronische communicatiediensten (diensten geleverd door uw mobiele provider)
    • Diensten die toegang geven tot audiovisuele mediadiensten (websites of applicaties van televisiezenders zoals Auvio en VRT Max)
    • Bankdiensten voor consumenten
    • E-books
    • E-commerce
    • Bepaalde elementen van vervoersdiensten met betrekking tot informatieverstrekking en kaartverkoop - met uitzondering van stedelijke, voorstedelijke en regionale vervoersdiensten waarvoor enkel de zelfbedieningsterminals onder de richtlijn vallen
 

België weigerde om het toepassingsgebied van de EAA-richtlijn uit te breiden

Tijdens de weinige overlegvergaderingen waarvoor het BDF en de Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap (NHRPH) werden uitgenodigd, hebben hun vertegenwoordigers de deelregeringen van het federale Belgiƫ opgeroepen om het toepassingsgebied van deze richtlijn uit te breiden tot andere gebieden die essentieel zijn om personen met een handicap in staat te stellen een waardig leven te leiden:

  • de vervoersinfrastructuur en -diensten
  • de bebouwde omgeving
  • de 'micro-ondernemingen' die het merendeel van de diensten in de Europese Unie leveren
  • de nationale noodnummers, aangezien het gemeenschappelijke Europese nummer '112' pas in 2027 volledig zal zijn ingevoerd

Helaas was het antwoord dat Belgiƫ zich zou beperken tot de minimumvereisten van de richtlijn. De richtlijn laat de lidstaten echter de mogelijkheid om verder te gaan dan wat de richtlijn voorschrijft (het is een 'richtlijn voor minimale harmonisatie').

Dit is een gemiste kans...

Het BDF had graag een uitbreiding gezien, maar dit is al een stap in de goede richting. De lijst met producten en diensten die onder de richtlijn vallen, is al een verworvenheid. Toegankelijkheid is essentieel voor personen met een handicap, maar iedereen heeft er baat bij, ook de Europese bedrijven, aangezien de vereisten ook van toepassing zullen zijn op import.

 

Welke rechtsmiddelen zijn er in geval van niet-naleving?

Wat moet ik doen als ik vaststel dat een dienst of product die op de lijst staat niet toegankelijk is?

Tot nu toe heeft het BDF geen duidelijke informatie ontvangen over de klachtenprocedure in geval van niet-naleving van de EAA-vereisten. Kortom, als een gebruiker van een dienst, zoals bijvoorbeeld een betaalterminal, merkt dat deze niet toegankelijk is, hoe kan hij dan een klacht indienen? De enige informatie die we hebben ontvangen is dat hij een klacht kan indienen via de website van FOD Economie, maar de procedure is niet duidelijk. Zoekopdrachten op de website van de FOD Economie leveren geen resultaat op. Hopelijk wordt dit binnenkort verholpen...